A vadászgépek nemcsak tűzerőjükkel, hanem sebességükkel és manőverezőképességükkel is megalapozzák fölényüket az égen. A sebesség és a mozgékonyság döntő kritériumok a légi fölény bármely formájánál. ✈️
A repülőgép továbbra is a leggyorsabb és legbiztonságosabb közlekedési eszköz a Földön. Nagy távolságok megtételére használják, miközben embereket szállítanak más kontinensekre, más országokba, és mindezt néhány óra alatt.
Volt idő, amikor az ilyen utakat több nap vagy akár hét alatt tették meg hajókkal vagy szárazföldi járművekkel. Ma, a technológia fejlődésével egy vadászrepülőgép mindössze néhány perc alatt eléri a célállomást.
Ez felveti a kérdést: Melyik a leggyorsabb vadászrepülőgép a világon? Ebben a cikkben a világ tíz leggyorsabb (még szolgálatban lévő) vadászrepülőgépéről lesz szó. Ezek a repülőgépek olyan fenomenális sebességet képesek elérni, amelyet egyetlen más jármű sem tud elérni.
Mivel a levegő sűrűsége és hőmérséklete attól függően változik, hogy milyen magasságban repülnek a vadászgépek, a Mach (hangsebesség) lesz a mértékegységünk.
10. Szuhoj Szu-57 Felon
A Suhoj Szu-57 Felon (korábbi nevén T-50) egy ötödik generációs orosz többszereplős lopakodó vadászgép, amelyet a PAK-FA program részeként terveztek. A Szuhoj Szu-57-es a MiG-29-es és a Szu-27-es végleges leváltására hivatott.
Míg a MiG-29-es és a Szu-27-es egyaránt nagyobb végsebességgel rendelkezik, addig a Su-57-es technológiailag sokkal fejlettebb. Utóbbi az F-22 Raptorhoz és az Eurofighter Typhoonhoz hasonlítható. A sebesség továbbra is kiemelt fontosságú a vadászrepülőgépekkel szemben, bár a követelmények a sebesség és a magasság helyett egyre inkább az agilitás és a technikai fejlődés irányába tolódnak el.
ország: Oroszország
sebesség: Mach 2
Sukhoi Su-57 Felon, Kép: Maxim Maksimov, Public Domain, via Wikimedia Commons
9. Eurofighter Typhoon
A Eurofighter Typhoon egy negyedik generációs kétmotoros, többfeladatú, deltaszárnyú vadászrepülőgép. Olyan teljesítményszinttel büszkélkedhet, amely lehetővé teszi, hogy számos területen felvegye a versenyt a fejlettebb repülőgépekkel. Németország, Spanyolország, az Egyesült Királyság és Olaszország fejlesztette ki.
A Eurofighter Typhoon könnyedén képes légi és földi célpontok támadására, és sokoldalú fegyverarzenállal rendelkezik. Elsősorban a hidegháború utolsó éveiben a szovjet MiG-29 és Su-27 vadászrepülőgépekre válaszul tervezték.
ország: Többnemzetiségű (Egyesült Királyság, Németország, Olaszország és Spanyolország)
Gyorsaság: A repülőgépek száma: 1,5 millió tonna: Mach 2
Eurofighter Typhoon, Photo by JoostvanD on DeviantArt
Franciaország kilépett a konzorciumból, hogy a Dassault Rafale-t önállóan gyárthassa. Az Eurofighter Typhoon az 1990-es évek közepén kezdte meg a gyártást, és a mai napig gyártják. Lehet, hogy nem a leggyorsabb, de hihetetlenül agilis, és a legtöbb ország számára, amely átvette, légvédelmi repülőgépként szolgál.
8. Lockheed Martin F-22 Raptor
A Lockheed Martin F-22 Raptor egy rendkívül kifinomult vadászgép, a Lockheed Martin F-22 Raptor egy taktikai, minden időjárási körülmények között bevethető lopakodó vadászgép. Az 1996-ban bemutatott, de 2011-ben mindössze 195 gép után befejeződött gyártása miatt az F-22 meglehetősen ritka repülőgép. ✈️
A F-22 Raptor különlegessége, hogy ez az első olyan bevethető repülőgép, amely egyetlen fegyverplatformban egyesíti a lopakodó képességet, a szupercirkáló képességet, a szuper manőverezőképességet és a szenzorfúziót. Az F-22-t az alkalmazott lopakodó technológia és egyéb titkos tulajdonságai miatt exporttilalom alá esett. Magas költsége és a versenytársak hiánya miatt a figyelem a sokoldalúbb F-35 Lightning II felé fordult.
ország: Egyesült Államok
sebesség: Mach 2
Lockheed Martin F-22 Raptor, Kép: GeneralTate on DeviantArt
7. Dassault Mirage 2000
A Dassault Mirage 2000 a Dassault Aviation által gyártott negyedik generációs, egyhajtóműves, többfeladatú francia vadászgép. Az 1970-es évek végén tervezték a Mirage III alapján könnyű vadászgépként a Francia Légi- és Űrhajózási Erők számára.
A Mirage 2000 sokoldalú vadászrepülőgéppé vált, több típust fejlesztettek ki és értékesítettek számos országnak. A változatok közé tartozik a Mirage 2000N és 2000D, a továbbfejlesztett Mirage 2000-5 és több exportált típus. Több mint 600 repülőgépet építettek, és 2009-ben kilenc országban állt szolgálatban.
ország: Franciaország
sebesség: Mach 2.2
Chengdu J-10, Photo by AircraftFan32849 on DeviantArt
5. Mikoyan-Gourevitch MiG-29 Fulcrum
A Mikoyan-Gourevitch MiG-29 Fulcrum egy szovjet kéthajtóműves vadászrepülőgép. A Mikojan tervezőiroda által az 1970-es években légifölényes vadászgépként kifejlesztett MiG-29-est az új amerikai vadászgépek, mint a McDonnell Douglas F-15 Eagle, és a General Dynamics F-16 Fighting Falcon ellen fejlesztették ki. A MiG-29 1983-ban állt szolgálatba a szovjet légierőnél.
A Szu-27-es jó kiegészítője, a Mikojan MiG-29 kisebb és könnyebb, mint a Flanker. Inkább az F-16 Fighting Falconhoz hasonlítható. Az 1980-as évek óta tartó fennállása során számos fejlesztést hajtottak végre a MiG-29-esen, hogy a lehető legversenyképesebb maradjon, és a negyedik generációs többfeladatú vadászgépek közé sorolják.
ország: Oroszország (Szovjetunió)
sebesség: Mach 2.3
<
Mikoyan-Gourevitch MiG-29 Fulcrum, Image by rOEN911 on DeviantArt
4. Szuhoj Szu-27 Flanker
A Szovjetunió által a 70-es és 80-as évek során kifejlesztett Sukhoi Su-27 Flanker egy kétmotoros, együléses vadászrepülőgép. Elsősorban légtérellenőrzésre alkalmazzák, különösen az égiharcos feladatokban.
A Szu-27-es az F-15 Eagle és a Grumman F-14 Tomcat típusokhoz hasonlítható, negyedik generációs vadászgép, amely a tervezett működési magasságon akár 2,35 Mach sebességre is képes, hatótávolsága pedig 3530 km. Gyártási ideje alatt, 1983-tól napjainkig 680 darabot gyártottak belőle a Szovjetunióban.
ország: Oroszország (Szovjetunió)
sebesség: Mach 2.35
Sukhoi Su-27 Flanker, Photo by PlaneSpotterJanB on DeviantArt
3. McDonnell Douglas F-15 Eagle
A McDonnell Douglas F-15 Eagle egy amerikai, minden időjárási körülmények között bevethető, kétmotoros taktikai vadászrepülőgép, amelyet a McDonnell Douglas (ma Boeing) tervezett a légi fölény megszerzésére és fenntartására. A javaslatok áttekintése után az amerikai légierő 1967-ben a McDonnell Douglas tervét választotta ki a légiharc követelményeinek kielégítésére. ⚔️
A F-15 Eagle 1972 júliusában hajtotta végre szűzrepülését, és 1976-ban állt szolgálatba. Ez az egyik legsikeresebb modern vadászgép, több mint 100 győzelemmel és veszteség nélkül a légi harcokban. Az Izraelbe, Japánba és Szaúd-Arábiába exportált F-15-öst eredetileg tisztán légifölényes repülőgépnek tervezték. Tervezése tartalmazott egy másodlagos földi támadó képességet is, amelyet nagyrészt nem használtak ki.
ország: Egyesült Államok
sebesség: Mach 2.5
<
McDonnell Douglas F-15 Eagle, Photo by oscerF on DeviantArt
A repülőgép tervezése elég rugalmasnak bizonyult ahhoz, hogy később kifejlesztették és 1989-ben szolgálatba állították egy minden időjárási körülmények között csapásmérő képességű származékát, az F-15E Strike Eagle-t. A repülőgépet később a F-15E Strike Eagle nevű változatot is. A McDonnell Douglas F-15 Eagle várhatóan 2025-ig áll szolgálatban az amerikai légierőnél. Az újabb modelleket még mindig gyártják külföldi megrendelők számára. Az F-15 gyártása 2019-ben, 47 évvel az első repülés után véget ért.
2. Mikoyan-Gourevitch MiG-31 Foxhound
A Mikoyan-Gourevitch MiG-31 Foxhound a szovjet légierő által kifejlesztett szuperszonikus elfogó repülőgép. A Mikojan tervezőiroda a MiG-25 „Foxbat” leváltására tervezte. A MiG-31 a MiG-25-ön alapul, amellyel közös tervezési elemeket használ, és büszkén csatlakozik a világ 10 leggyorsabb vadászrepülőgépét felsoroló listánkhoz. ✈️
Az MiG-31 2,83 Mach végsebességével a világ egyik leggyorsabb vadászgépe. A Szovjetunió 1991-es összeomlása után az orosz és a kazah légierő továbbra is üzemelteti. Az orosz védelmi minisztérium tervei szerint a MiG-31-eseket 2030-ig vagy azon túl is szolgálatban tartják, amit 2020-ban megerősítettek azzal a bejelentéssel, hogy a meglévő repülőgépek élettartamát 2500 óráról 3500 órára hosszabbítják meg.
ország: Oroszország (Szovjetunió)
sebesség: Mach 2.83
Mikoyan-Gourevitch MiG-31 (Foxhound), Photo by BillyM12345 on DeviantArt
1. Mikoyan-Gourevich MiG-25 Foxbat
A Mikoyan-Gourevich MiG-25 Foxbat egy szuperszonikus elfogó és felderítő repülőgép, amely a leggyorsabb katonai repülőgépek közé tartozott. A szovjet Mikojan-Gurevics tervezőiroda tervezte, és egyike azon kevés harci repülőgépeknek, amelyek elsősorban rozsdamentes acélból készültek. Ez volt az utolsó repülőgép, amelyet Mihail Gurevics tervezett visszavonulása előtt.
Az első prototípus 1964-ben repült, és a repülőgép 1970-ben állt szolgálatba. A MiG-25 működési csúcssebessége 2,83 Mach. Bár elegendő tolóereje van a 3,2+ Mach eléréséhez, a sebességét korlátozták, hogy a hajtóművek ne sérüljenek meg helyrehozhatatlanul.
ország: Oroszország (Szovjetunió)
sebesség: Mach 3.2
<
Mikoyan-Gourevitch MiG-25 Foxbat, Photo by FPSRussia123 on DeviantArt
A Mikoyan MiG-25 Foxbat sorozat gyártása 1984-ben, 1186 gép elkészülte után ért véget. A hidegháború szimbóluma, a MiG-25-ös a szovjet szövetségeseknél és a volt szovjet köztársaságoknál repült, és korlátozottan maradt szolgálatban több exportmegrendelőnél. Ez a legmagasabb és leggyorsabban repülő katonai repülőgép, amely hadrendben áll.
különleges megjegyzések: A világ leggyorsabb repülőgépe
Igaz, hogy vannak olyan repülőgépek, amelyek még a vadászgépeknél is gyorsabbak. Ezeket általában speciális célokra, például kutatásra vagy felderítésre tervezik. Katonai vagy kísérleti célokra is használják, nevezetesen a NASA és a hadsereg, ezek a repülőgépek minden emberi reményt felülmúló sebességet képesek elérni.
Az alábbiakban a világ leggyorsabb repülőgépei következnek, amelyek megalkotásuk pillanatától kezdve a technológiai határokat feszegetik. Bár mára már nyugdíjazták őket, az általuk elért sebességek nyomot hagytak a repülés történelmében. Kössék be a biztonsági öveiket, mert nagyon nagy sebességgel és nagyon nagy magasságban fogunk utazni.
A Lockheed YF-12
A Lockheed YF-12 egy amerikai elfogó repülőgép prototípusa, amelyet az amerikai Lockheed Corporation repülőgépipari vállalat fejlesztett és gyártott, és amelynek végsebessége 3,35 Mach volt. Az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején fejlesztették ki, mint az F-106 Delta Dart elfogó repülőgép potenciális helyettesítőjét az Amerikai Légierő számára.
A YF-12 hasonlóságokat mutat az SR-71 Blackbird repülőgéppel és három levegő-levegő rakétával van felszerelve. A hasonlóság oka annak köszönhető, hogy az SR-71-es az YF-12-es alapjaira épült. Mindössze három YF-12-es készült (YF-12A, F-12B és YF-12C), de a vadászgép mégis bekerült a történelemkönyvekbe a „legnagyobb sebesség”, „legnagyobb magasság” és „legnagyobb elfogó” rekordjaival.
ország: Egyesült Államok
sebesség: Mach 3.2
Lockheed YF-12, US. Air Force, Public Domain, via Wikimedia Commons
A Lockheed SR-71 Blackbird
Az 1966-os bevezetését követően a Lockheed SR-71 Blackbird az USAF (Egyesült Államok Légiereje) és a NASA is használta. Harminckét Blackbird készült, mindegyiket felderítésre és kísérleti kutatásra használták. ✈️
A lopakodó technológiával felszerelve, annak ellenére, hogy minden valószínűség ellenére néha kiszúrták az ellenséges erők, fantasztikus sebességének köszönhetően képes volt elmenekülni a vadászgépek vagy a rá kilőtt föld-levegő rakéták elől. Az SR-71 Blackbird olyan gyors volt, hogy még az előtte lévő levegőnek sem volt ideje elszökni, hatalmas nyomást keltve és növelve a hőt.
ország: Egyesült Államok
sebesség: Mach 3.32
Lockheed SR-71 Blackbird, Photo by rOEN911 on DeviantArt
A repülőgép több száz fokot is elérő hőmérséklete kitágította a fémet, ezért kellett két blokkból építeni. Ennek eredményeként az SR-71 álló helyzetben olajat szivárgott. Az SR-71 Blackbirdöt nagy hatótávolságú stratégiai felderítő repülőgépnek fejlesztették ki, amely képes volt Mach 3,2 feletti sebességgel és 26 000 méteres magasságban repülni. ☁️
A North American X-15
A North American X-15 a világ leggyorsabb repülőgépe, amelynek 1967. október 3-án Pete Knight amerikai pilóta 7.273 km/h (Mach 6,70) végsebességét érte el. Az X-15-ös 600 000 lóerős motorral rendelkezett, és kétszer olyan gyorsan tudott repülni, mint egy száguldó golyó.
199 repülés után, 1968. október 24-én véget ért a NASA X-15 program. A belőle nyert információk nagyban hozzájárultak az űrsiklók és a nagysebességű repülőgépek fejlesztéséhez. Az X-15-1 a washingtoni Smithsonian Institution Nemzeti Légi- és Űrmúzeum főgalériájában van kiállítva Az X-15-3 maradványait az Edwards Légibázis rezervátumában, egy meg nem nevezett helyen temették el.
ország: Egyesült Államok
sebesség: 6 Mach.7
North American X-15, Photo by TMC-Deluxe on DeviantArt
Vegyük át a vadászrepülőgép-pilóta osztályát
A világ leggyorsabb vadászrepülőgépei elképesztő sebességükkel és csúcstechnológiájukkal álmokat ébresztenek bennünket. A repülés eme igazi ékkövei az erőt, az innovációt és a légi fölényt testesítik meg.
Egyaránt használják a nemzetek védelmére vagy a sebesség határainak feszegetésére, ezek a vadászrepülők a repülés kiválóságának szimbólumai. Készen állnak arra, hogy nyaktörő sebességgel hasítsák az eget, a modern légierő élén állnak, és továbbra is feszegetik a katonai repülés határait.
Ha a szabadság és a hatalom érzésének csak egy töredékét is szeretné átélni, miért ne ajándékozná meg magát egy ikonikus pilótadzsekivel? Időtlen stílusával és kifogástalan minőségével igazi elit pilótának érezheti magát, aki készen áll az ég meghódítására! ️